“Eventbyråer har gått fra å være teaterprodusenter til TV-produsenter på rekordtid, og det har vel gått sånn helt passe – vi har mye å gå på!”

Sitatet kommer fra en venn som er regissør – han var frustrert over manglende innsikt hos noen som hadde bestilt film til et digitalt event, og sitatet fungerer godt som illustrasjon på det økende samarbeidet mellom eventbransjen og filmbransjen på grunn av covid19. Vi er flere som prøver å holde hodet over vannet på grunn av det nevnte viruset om dagen, men som alltid når verden endrer seg så oppstår det nye muligheter, og pre-produsert film for digitale møteplasser er så absolutt noe vi både kan og bør lage mer av.

 

Da pandemien traff gikk alt digitalt, men innenfor to områder var endringene spesielt radikale:  

  • Live underholdning –  f.eks. konserter, stand-up, quiz, sosialisering.
  • Arbeidslivet – f.eks. møter, workshops, foredrag, kurs.

Og perfekt plassert i skjæringspunktet mellom disse to finner vi eventbransjen, en bransje som mistet nesten hele verktøykassen sin da alt ble flyttet over i den digitale sfæren. Og da snakker vi ikke om all fagkunnskap som finnes rundt ide og prosess – men den faktiske fysiske utførelsen. 

Brå overgang med potensiale 

Det finnes et enormt potensiale for økt produksjonsverdi og bedre historiefortelling når det kommer til pre-produsert innhold for digitale eventer. I eventbransjen ble løsningen på nedstengning og sosial avstand streaming. Utfordringen med streaming er den statiske formen det ofte har, med lite utvalg i vinkler samt at man er låst til en scene uten det sosiale aspektet ved å selv være i rommet og føle på energien. Dette gjør det vanskeligere å holde på oppmerksomheten og energien til seeren, men om en nødløsning har streaming fungert frem til nå av den enkle grunn at man ikke har hatt noe alternativ. Og at alt streames kan gjøre det lett å glemme hva det egentlig er: streaming er en billig kopi av en TV-produksjon. Den skjer på nettet, med dårligere bildekvalitet og lavere ambisjonsnivå – men i essens har eventer plutselig blitt det samme som et livesendt TV-show.  

Potensialet i streaming av digitale eventer ligger i å heve kvaliteten på det som blir forhåndsprodusert: både på ide – manus – og produksjonssiden. De flinkeste i klassen utnytter dette maksimalt – har du noen gang sett et live TV-show som ikke har pre-produsert innhold? Men det kreves erfaring og kunnskap for å utvikle ideer som fungerer på skjermen, manus som legger til rette for filmatisk historiefortelling, og mennesker som vet hva som kreves for å utføre det man har blitt enige om. Det er ikke et mål å konkurrere med tv-kanalene, men forbedringspotensialet akkurat nå er enormt – og nøkkelen ligger i det pre-produsert innholdet.  

 

Så la oss si at dere har bestemt dere for å bruke film på en smart måte for å bryte opp og lage dynamikk i et digitalt event – hvordan gjør dere det rent praktisk? Det første, og kanskje viktigste, er at man må begynne å tenke som en tv-produsent. Det er noe helt annet å holde på oppmerksomheten til enkeltpersoner som sitter hjemme i sofaen foran en 13-tommers skjerm vs. en gruppe kolleger i en sal, spesielt hvis hovedtematikken er hva konsernledelsen mener er viktig fremover. Her er noen viktige punkter å huske på når det gjelder film for eventer:

  • Tempo

  • Hensikt

  • Lengde

Et digitalt event må naturligvis legges opp på samme måte som et live sceneshow slik at du når de målsettingene som vertskapet/kunden ønsker, og dramaturgien vil endre seg som følge av dette, men de tre punktene over bør alltid ligge i bakhodet. 

Tempo: Ved å bryte med det etablerte tempoet (livestreamen) sørger du for at publikum “våkner” litt, det er lett å miste konsentrasjonen når alt skjer i det samme tempoet over lengre tid. Spesielt hvis filmen skal fungere som et pause- og/eller humorinnslag gjelder det å smelle litt til for å vekke folk. 

Hensikt: Hvorfor skal det være et filminnslag akkurat der? Du trenger ikke ha en genial grunn, men for ofte er argumentasjonen for vag og det vil prege totalopplevelsen til publikum (husk å tenke som en TV-produsent!). Det du ønsker er å dra med med deg folk inn i eventet og holde på de helt til du har fått fortalt alt du ville.

Lengde: Hold den nede er vel det enkle rådet. Spesielt hvis du skal ha personer/karakterer/temaer som går igjen i flere filmer i løpet av eventet så vil du at publikum alltid skulle ønske innslaget var litt lengre når det er ferdig. 

Den digitale festen er faktisk ganske gøyal

I liten film har vi hatt utelukkende positive opplevelser med eventbransjen og produksjon for digitale eventer og møteplasser så langt. Det er kanskje ikke så rart at akkurat den bransjen har vært så flinke til å omstille seg, fleksibilitet og kreativitet er en del av deres DNA. Og ingen kan legge til rette for en innspilling slik som event-folket kan, der kan filmfolk (og kanskje spesielt tv-produksjonsselskaper) lære en hel del.

 

Når det gjelder innslag og avbrekk for eventer så har humor vært hovedingrediensen, og dette er naturlig nok videreført i film for digitale eventer. Det finnes mange formater og muligheter, men skal det produseres/vises flere filmer er det ekstremt viktig med en rød tråd – man kan f.eks ha en karakter eller person som en slags “utegående reporter”. Altså at man gir inntrykk av å sette direkte over til forskjellige lokasjoner – men siden det er pre-produsert så har man muligheten til å gjennomføre både overraskende og kompliserte ting i innslaget. Et annet grep er å sette mesteparten av ressursene inn i en større film som utspiller seg (og dermed kan filmes – tenk som en tv-produsent!) på en lokasjon, som deretter klippes opp i flere episoder.

Det går også an å lage fine, rørende, stolte, tankevekkende, og motiverende filmer for den bedriften som skal gjennomføre et event. Akkurat nå virker det som alle er veldig opptatt av å fortsette å lage det samme innholdet som de gjorde for sceneinnslag, men med film kan du ganske enkelt spille på langt flere emosjonelle strenger. Ved hjelp av kamera, lys og lyd/musikk kan du bruke ulike emosjonelle uttrykk på en mye mer ressurseffektiv måte enn hva du måtte ha produsert på scenen for samme effekt. Og en film varer evig.


Det vil si at hvis filmen er produsert riktig, altså at innholdet er del av en høyere himmel, så kan filmen leve videre i merkevarens univers lenge etter at eventet er ferdig.